Reizen met de trein steeds lastiger voor mensen met een beperking

Door het personeelstekort en de overvolle en te korte treinen is het voor mensen met een beperking haast onmogelijk om nog met de trein te reizen. Belangenorganisatie Ieder(in) luidt de noodklok. NS ziet zo gauw geen oplossing.

Veel mensen pakken momenteel de auto in plaats van de trein, door de grote kans op treinuitval en veel te volle treinen. Maar voor mensen met een lichamelijke of verstandelijke beperking is de auto meestal geen optie, omdat ze niet zelf kunnen rijden.

Ook reizen met de trein is voor hen op dit moment bijna niet te doen, zegt Ieder(in), de belangenorganisatie voor mensen met een lichamelijke handicap, verstandelijke beperking en chronische ziekte. En onder normale omstandigheden is dat al lastig voor hen, omdat ze vaak hulp nodig hebben bij het in- en uitstappen en er een lift aanwezig moet zijn.

Áls ze nu al een plekje kunnen vinden in de trein, dan is die hulp er vaak niet. Hierdoor worden mensen met een beperking extra hard geraakt en missen zij afspraken met familie, werk of zorg, constateert de belangenclub.

Achterblijven

"Als de treinen wel rijden, dan zijn het vaak kortere treinen, waardoor deze vaak heel erg druk zijn", zegt Martin Boerjan, beleidsmedewerker mobiliteit en toegankelijkheid bij Ieder(in). "We krijgen meldingen van mensen in een rolstoel die met moeite in de trein komen. Of zelfs niet meer in de trein komen en achterblijven op het station.”

“Vanwege het personeelstekort is de reisassistentie voor mensen met een beperking ook niet altijd betrouwbaar, stelt Boerjan. "We krijgen nog steeds meldingen van mensen bij wie de reisassistentie last minute wordt afgezegd of voor wie de reisassistentie niet klaarstaat op het vertrek- of aankomstperron", zegt hij. "Ook zijn op veel stations de liften kapot, waardoor mensen überhaupt niet op of van het perron kunnen komen."

NS heeft geen oplossing

De NS bevestigt dat het personeelstekort inderdaad leidt tot grotere problemen voor mensen met een beperking. "Momenteel is de reisassistentie en toegankelijkheid op stations niet wat reizigers van ons gewend zijn. Dat vinden we heel vervelend, en dat spijt ons ook", zegt een NS-woordvoerder tegen NU.nl.

Het OV-concern werkt samen met externe partijen om reisassistentie nu op tweehonderd van de vierhonderd stations in Nederland mogelijk te maken. "Maar ook die organisaties kampen met personeelstekorten. Daardoor kan het voorkomen dat reisassistentie op het laatste moment uitvalt."

NS zegt compensatieregelingen beschikbaar te stellen voor reizigers met een beperking die de trein moeten missen vanwege uitval van reisassistentie. Voor de langere termijn bespreekt het bedrijf dit probleem met partnerorganisaties, andere OV-aanbieders en de overheid.

Zo stelt het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat 10 miljoen euro beschikbaar om het ov in heel Nederland voor iedereen toegankelijk te maken. Maar dat doel is gericht op 2040. Dus zolang de personeelstekorten aanhouden, blijft de trein voorlopig nog veel minder toegankelijk voor reizigers met een beperking.