Lego Braille Bricks oogsten verdeeld enthousiasme

Het is inmiddels drie weken geleden dat de scholen van Koninklijke Visio verblijd werden met dozen vol Lego Braille Bricks. De blokjes, die eruit zien als gewone Legoblokjes, maar dan met braillepuntjes, werden speciaal door Lego vervaardigd voor blinden en slechtziende kinderen. Achterliggende gedachte: de blokjes kunnen kinderen helpen het brailleschrift onder de knie te krijgen. En omdat de letters, cijfers en leestekens ook in zwartdruk op de blokjes staan, kunnen ziende en blinde kinderen er samen mee spelen. De reacties tot nu toe zijn verdeeld enthousiast.

“Nu we de Braille Bricks een aantal weken hebben gebruikt, merken we dat ze lastig leesbaar zijn,” geeft Suzanne Sparidans, leerkracht bij Visio Grave, aan. De braillepuntjes op de Legostenen liggen net iets verder uit elkaar dan bij normale braillecellen, waardoor ze moeilijker met één vinger te ontcijferen zijn.”

“Ook bouwen is met de blokjes niet echt mogelijk. Daarvoor geven sommige blokjes te weinig grip. De letter ‘a’ bijvoorbeeld, dat is maar één puntje. Daar maak je geen stevige bouwwerken mee. Overigens kunnen we de blokjes wél heel goed inzetten bij de allereerste kennismaking met het brailleschrift en tastontwikkeling. Ook zijn er leuke werkbladen meegeleverd waar we mee aan de slag kunnen. Het is dus zeker een leuke toevoeging op bestaande methodes.”

Maatschappelijke aandacht

Gyntha Goertz, brailledocent bij Visio Rotterdam heeft ongeveer dezelfde ervaringen: “Zelf zal ik de Braille Bricks niet inzetten om het braille aan te leren aan blinde kinderen, daar zijn betere methoden voor, maar jonge kinderen kunnen er, met de brailleletters die ze geleerd hebben, wel woorden en cijfers mee maken. En er zijn leuke lessuggesties om creatief te bouwen. En dat is weer een heel goede oefening in ruimtelijke oriëntatie, een belangrijke voorwaarde om braille te leren.” 

Lego ontwikkelde Braille Bricks enerzijds om kinderen te helpen bij het aanleren van het brailleschrift, maar anderzijds om juist het samenspel met ziende kinderen te stimuleren. Dat laatste blijft sowieso overeind, geeft Suzanne Sparidans aan. “Toevallig hebben vandaag een (slecht)ziende en een blinde leerling met de Braille Bricks gewerkt en dat gaat inderdaad prima.”  

Gyntha Goertz: “Wat ik leuk vind, is dat er met deze Braille Bricks op een laagdrempelige manier aandacht is voor braille. Iedereen kent Lego en heeft daar doorgaans een positieve associatie bij. Die wordt nu gekoppeld aan braille en dat kan ik alleen maar toejuichen. Het is goed dat er maatschappelijke aandacht is voor braille als ‘onmisbaar schriftsysteem’.”

Zie ook:

Lego start pilot met brailleblokjes

Lego lanceert bouwinstructies in braille en audio