Week van de Realist 

Deze week is de Week van de Realist, een initiatief van landelijke jongerenvakbond CNV Jongeren. Onder het motto “inclusie werkt!” krijgen bedrijven en organisaties door heel Nederland bezoek van ‘realisten’, ofwel jongeren met een arbeidsbeperking. Deze term is door de jongeren zelf in het leven geroepen. Zij weten immers goed wat ze wel en niet kunnen en hebben een realistische kijk op hun loopbaan. De jongeren bevragen de werkgevers over hun inclusieve beleid. Ook pitchen ze online hun tips voor een inclusieve werkvloer.

Het doel van de week is werkgevers te informeren over de kansen en mogelijkheden van het aannemen van werknemers met een arbeidsbeperking. Daarnaast krijgt deze doelgroep een gezicht. Ook wordt de afstand verkleind tussen werkgevers en werknemers met een arbeidsbeperking. Deelnemende werkgevers zijn onder andere: Achmea, Albert Heijn, Asito, Erasmus MC, Hogeschool Arnhem Nijmegen (HAN), NS, Rabobank, Samen Sterk naar Werk en UWV. Van de inspirerende verhalen en tips wordt een videocompilatie gemaakt die vrijdag 15 februari in première gaat.

Realisten Academie
CNV Jongeren zet zich al langere tijd in voor jongeren met een arbeidsbeperking. Onder de noemer Realisten Academie heeft de jongerenvakbond 24 jongeren getraind om voorlichting en pitches te geven. In duo’s gaan de realisten naar scholen om een voorlichting te verzorgen. Zij gaan in gesprek met studenten aan de hand van hun persoonlijke verhaal en ervaringen en door middel van een praktische werkvorm. In pitches voor organisaties delen de realisten hun  persoonlijke, inspirerende verhaal om bedrijven te laten zien hoe een inclusieve arbeidsmarkt mogelijk is.

Actieprogramma Maatschappelijke Diensttijd
De Realisten Academie van CNV Jongeren is door ZonMw, de organisatie voor gezondheidsonderzoek en zorginnovatie, geselecteerd als één van de organisaties die aan de slag gaat met het Actieprogramma Maatschappelijke Diensttijd. Dat is een initiatief van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Het kabinet wil met de maatschappelijke diensttijd dat iedere jongere de mogelijkheid krijgt om via maatschappelijke projecten en activiteiten bij te dragen aan een sterke en betrokken samenleving.

De Week van de Realist is te volgen via Twitter, Linkedin en Instagram.