Inclusieve kledinglijn vergroot zelfstandigheid visueel beperkten

De nieuwe kledinglijn SeeFeel van Rachel Lourens moet er in de toekomst voor zorgen dat blinden en slechtzienden zelfstandig kunnen shoppen. 

Lourens wilde voor haar afstudeerproject graag kleding maken voor vrouwen die moeilijkheden ervaren tijdens het winkelen. Ze kwam uit bij vrouwen met een visuele beperking. In persoonlijke gesprekken met blinde en slechtziende vrouwen onderzocht ze waar zij tegenaan lopen tijdens het shoppen. Op basis van hun input is ze begonnen met het ontwerpen van haar merk SeeFeel.

“Het belangrijkste vind ik dat mensen met een visuele beperking weten dat er aan hen gedacht wordt. Nu wordt er in de winkels vaak helemaal geen rekening met ze gehouden. Jammer, want ook blinden en slechtzienden hebben recht op een fijne shopervaring.”

Tastbare labels

Wat de kleding vooral speciaal maakt zijn de tastbare details aan de binnenkant van de kleding. Zo is de kleding voorzien van speciale tastbare labels met daarop de maat, prijs en kleur van het kledingstuk. Allemaal in een extra groot lettertype én in braille. In elk kledingstuk zitten daarnaast labels die de drager vertellen wat de voor- en achterkant is en welke kledingstukken bij elkaar passen.

Nu hebben blinden en slechtzienden vaak nog iemand nodig om hen te vertellen welke kleur een trui heeft en welk prijskaartje eraan hangt. Alleen winkelen is daardoor erg lastig. Maar ook thuis is het fijn om direct te weten welke kledingstukken bij elkaar passen. 

SeeFeel staat nog in de kinderschoenen en is nog niet te koop. Maar in de toekomst wil Lourens haar kledingcollectie graag verder ontwikkelen. Op termijn wil ze bijvoorbeeld samenwerken met andere collecties, zodat er straks veel meer kleding met tastbare labels te vinden is in de winkels.