Update Coronavirus

In deze corona-update: Nieuwe coronabesmettingen Centrum voor Doofblinden; Wijziging NS-reisassistentie vanwege coronavirus; Optiekbranche kan open blijven

Nieuwe coronabesmettingen Centrum voor Doofblinden

Vier bewoners van het Centrum voor Doofblinden, van zorgcentrum Kalorama in Beek (gemeente Berg en Dal), zijn besmet met het coronavirus. Dat meldt Omroep Gelderland. Ook is er een vijfde besmetting geconstateerd in de somatische (gesloten) afdeling van Kalorama in het nabijgelegen bejaardencentrum ’t Höfke. De bewoners zijn volgens de directie wel al aan de beterende hand. 

Kalorama had het contact al tot een minimum van één bezoeker per dag beperkt. Dat blijft zo. Het Centrum voor Doofblinden zit in een apart gebouw op het terrein van Kalorama. Het heeft een eigen hoofdingang en eigen personeel dat niet in de andere afdelingen van het verpleeghuis komt. De besmette bewoners zijn afgezonderd en worden op hun eigen kamer verzorgd. 

Wijziging NS-reisassistentie vanwege coronavirus

Vanwege het coronavirus heeft NS de reisassistentie op stations gewijzigd. NS blijft reisassistentie geven, maar fysiek contact tussen de assistentieverlener en de reiziger of het hulpmiddel wordt zoveel mogelijk vermeden.

De maatregel geldt op alle stations waar NS reisassistentie verleent. Concreet betekent dit voor reizigers met een visuele beperking dat de assistentieverlener reizigers alleen door middel van mondelinge aanwijzingen begeleidt. Reizigers met een motorische beperking, gebruikmakend van een hulpmiddel, dienen OV-voertuigen zelfstandig te betreden. Wel zal de reisassistentie hen begeleiden naar trein, overstap of uitgang en een brug of plank klaarleggen.

Optiekbranche kan open blijven

Opticiens kunnen hun werk voorlopig nog gewoon blijven uitvoeren. Dat heeft het voltallige bestuur van de Nederlandse Unie voor optiekbedrijven (NUVO) maandagmiddag besloten. Wel wordt opticiens aangeraden geen oogdrukmetingen te doen, in verband met de mogelijke verspreiding van traanvocht. Andere adviezen zijn zoveel mogelijk afstand te houden, gebruik te maken van schermen en fysiek contact met klanten zoveel mogelijk te beperken.