Toegankelijkheid treinen en stations flink verbeterd

De toegankelijkheid van treinen en stations is in de afgelopen vijf jaar flink verbeterd, zo valt te lezen in het rapport Toegankelijkheid Spoor 2021. Volgens dit rapport zijn eind 2021 alle stations voorzien van geleidelijnen en voldoen alle sprinters van NS dan aan de nieuwste toegankelijkheidseisen. 

NS loopt hiermee voor op schema, omdat ruim voor de deadline van 2025 al het sprintermaterieel toegankelijk is. Wel is het zo dat de laatste niet-toegankelijke intercity (een dubbeldekker) pas in 2045 uit dienst zal gaan.

Prorail

ProRail loopt volgens het rapport precies op schema: Op veel stations verschijnen liften en nieuwe hellingbanen en alle stations zijn voorzien van geleidelijnen, waarmee reizigers met een visuele beperking weer zijn geholpen. Aandachtspunt is het op norm houden van de perrons om de zelfstandige instap duurzaam te kunnen waarborgen. 

Staatssecretaris van Veldhoven

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven, die het rapport op 28 juni naar de Tweede Kamer stuurde, meldt verder dat in 2022 90 procent van alle reizigers van een toegankelijk station gebruik zal kunnen maken. In 2030 zal dat 100 procent zijn. “Alles overziende constateer ik dat we in Nederland op de goede weg zijn met het realiseren van een toegankelijk spoorsysteem”, zo stelt ze vast.

Regionaal vervoer

Op regionale spoorlijnen zal eind dit jaar nog niet overal sprake zijn van een gelijkvloerse instap. De treinen zijn al wel overal gelijkvloers, maar beschikken nog niet allemaal over een schuiftrede die uitschuift naar de perronrand en daarmee de afstand tot het perron minimaliseert. Wel is het voor het eerst dat er naast de situatie op het hoofdrailnet ook de toegankelijkheid op de regionale spoorlijnen wordt beschreven.

Het volledige rapport vind je hier.  (PDF, opent in nieuw venster)