Start landelijke campagne ‘Houd de lijn vrij!’ 

De landelijke campagne ´Houd de lijn vrij!´ is op maandag 8 april officieel van start gegaan op Centraal Station Utrecht. De campagne duurt een week en is bedoeld om duidelijk te maken wat geleidelijnen zijn en waar ze voor dienen. Vorig jaar namen al de NS, Prorail, organisaties uit de oogbranche en de steden Utrecht, Amsterdam en Den Haag deel. Dit jaar doen er in totaal 23 gemeenten mee. Ook de ANWB ondersteunt het initiatief met onder andere een financiële bijdrage.

Promoteams, bestaande uit mensen met en zonder visuele beperking, gaan deze week de straat op om het publiek te informeren. Op NS-stations en in treinen worden commercials uitgezonden. Ook worden er stickertegels geplakt naast de geleidelijnen, met daarop het campagnelogo: een figuur met een taststok op een geleidelijn, met daarbij de tekst ‘vrijhouden!’. 

Geblokkeerd

Geleidelijnen worden vaak uit onwetendheid geblokkeerd door fietsen, koffers, reclameborden of zelfs terrassen. Daardoor ontstaan hinderlijke en gevaarlijke situaties voor de gebruikers. Een illustratief overzicht daarvan is te zien op de Instagrampagina van de campagne. Bewustwording is dan ook hard nodig, bevestigt projectleider Anouk van Bommel: “De campagne is een succes als mensen zich bewust worden van de functie van de geleidelijnen en hoe belangrijk ze zijn voor de mobiliteit van mensen met een visuele beperking”.

Kijk op houddelijnvrij.nl voor een overzicht van deelnemende gemeenten.