Scanner en navigatie in één wint eerste prijs toegankelijkheidshackaton

De eerste prijs in de hackathon ‘Super Toegankelijk’ is gewonnen door een team dat bezig is de handscanner door te ontwikkelen tot een navigatiesysteem voor in de supermarkt. Zo meldt Distrifood, het magazine voor de supermarktbranche.

De hackathon ‘Super Toegankelijk’ werd georganiseerd door Visio, de organisatie die blinden en slechtzienden bijstaat in het dagelijkse leven. Zij kozen voor het drukpan-model waarbinnen teams in twee dagen een concept moesten ontwikkelen voor winkelen in de supermarkt. Het concept moest het leven voor visueel beperkten vergemakkelijken maar tegelijkertijd voor alle klanten meerwaarde bieden.

Handscanner wordt navigatietool

Het winnende idee komt erop neer om de handscanner door te ontwikkelen tot een slimme navigatie-tool voor in de winkel. Klanten kunnen dan zelfscannen, maar worden door de scanner ook interactief geleid door de winkel. De scanner zou bijvoorbeeld in staat moeten zijn om in gesproken tekst navigatie-uitleg te geven, zoals een autonavigatie ook doet. Daarnaast moet de scanner de klant ook informeren over supermarktgerelateerde onderwerpen.

Tweede prijs voor hulpknop

AH was naast één van de deelnemers in de hackathon ook lid van de jury. Volgens een AH-medewerker op radio 509 is het idee al zo ver doorontwikkeld dat het binnen een jaar ingevoerd zou kunnen worden. Philips was ook betrokken bij de Hackathon en is inderdaad al ver met het ontwikkelen van indoor navigatie op basis van LED-lampen.

Op de tweede plaats kwam een idee van een hulpknop of app. Iedereen in de winkel die behoefte heeft aan extra hulp drukt op die knop op de eigen telefoon. Een medewerker komt dan om te helpen. Ook dit idee helpt alle klanten, maar tegelijkertijd ook de slechtzienden.

Het idee van een handscanner als middel om een winkel toegankelijker te maken voor blinden is overigens niet helemaal nieuw. De Zwitserse blindenbond bijvoorbeeld bracht in 20111 al een bericht naar buiten dat ze in samenwerking met supermarktketen Migros een speciale scanner hadden ontwikkeld die de naam van een product en de grootte van een verpakking voor kan lezen.