‘Houd de lijn vrij!’ tevreden over samenwerking NS

Anders dan een AD-artikel suggereert, is de organisatie van de bewustwordingscampagne ´Houd de lijn vrij!´ zeer tevreden over de samenwerking met de NS. Volgens het artikel ‘frustreert’ en ‘blokkeert’ de NS de campagne door geen vloerstickers toe te staan. Maar projectcoördinator Anouk van Bommel schetst desgevraagd namens de samenwerkende oogorganisaties een ander beeld: “De NS spant zich juist tot het uiterste in om de campagne tot een succes te maken”.  

De campagne ging op maandag 8 april van start en moet het publiek informeren over de functie van geleidelijnen. Promoteams informeren het publiek en er worden commercials uitgezonden op NS-stations en in treinen. Ook worden er stickertegels geplakt naast de geleidelijnen, met daarop het campagnelogo: een figuur met een taststok op een geleidelijn en de tekst ‘vrijhouden!’.
Die stickers worden geplakt bij bus- en tramhaltes, maar op verzoek van de NS niet in stations. De NS wil visuele rust creëren op plekken die van nature onrustig zijn en staat vloerstickers nooit toe in stationshallen. Bovendien is de blik van reizigers in een stationshal doorgaans naar boven gericht, op de informatieborden. En dan is informeren via de beeldschermen logischer. Navraag bij de NS leert dat er helemaal geen sprake is geweest van uitglijdende of struikelende reizigers , zoals het artikel in het AD vermeldt. “En de afspraak om in stationshallen geen stickers te plakken, hebben we voorafgaand aan de campagne al gemaakt,” aldus een woordvoerder van de NS.