De Leesbutler presenteert…

Mensen met een visuele beperking kunnen vanaf 1 oktober bij ‘de Leesbutler’ terecht voor algemene informatie en lectuur in een alternatieve leesvorm. De leesbutler is een nieuw digitaal leesplatform met titels die niet verkrijgbaar zijn bij Bibliotheekservice Passend Lezen (BPL). Het initiatief vervangt Grenzeloos Lezen. 

Een butler die op een presenteerblaadje tijdschriften en boeken aanreikt. Dat is het beeld van www.leesbutler.nl, het nieuwe digitale platform voor aangepaste leesvormen. Voorganger grenzelooslezen.nl is vanaf 1 oktober verleden tijd. De leesbutler is gebruiksvriendelijker en stuurt klanten die dat willen bijvoorbeeld een e-mail wanneer er een nieuwe titel verschijnt. Het platform is de resultante van de samenwerking tussen Dedicon en de CBB, twee producenten van gesproken lectuur en andere aangepaste leesvormen. 

Verschillen

Het aanbod van de Leesbutler omvat ruim 300 titels: Informatieve folders, agenda’s en kalenders, christelijke lectuur, bladen van belangengroepen of verenigingen en meer specialistische tijdschriften, zoals Diabc. Vooral (zorg)verzekeraars, overheidsinstanties, pensioenfondsen, seniorenbonden en kerkelijke instanties bieden hun informatie in audio aan op De Leesbutler. Maar ook magazines zoals de Allerhande, Eigen Huis en de Consumentengids worden in gesproken vorm aangeboden. 

“Er zijn meer verschillen,” vertelt Susan van den Akker, Productmanager bij Dedicon. “Bij Bibliotheekservice Passend Lezen leen je. Bij De Leesbutler kunnen mensen een tijdschrift in aangepaste vorm lezen, waarop ze zelf reeds een abonnement hebben. Bijvoorbeeld de Consumentengids.” De Leesbutler is ook deels een winkel: “De kalenders en agenda’s zijn te koop. Een aantal boeken ook.”

Service

Audio van De Leesbutler is te beluisteren via de webbrowser, smartphone of tablet, maar ook te bestellen als CD. Naast audio zijn de titels ook beschikbaar als digitale tekst en sommige titels in braille en grootletter. En natuurlijk is een butler dienstbaar. Gerard Cornet, directeur CBB: “Een groot deel van onze klanten is al wat ouder en soms minder digivaardig. Wij hebben daarom een klantenservice ingericht voor telefonische ondersteuning. We helpen onze mensen graag verder tijdens het bestelproces.“