Albert Heijn proefkonijn in ‘Supertoegankelijke Hackaton’

Een shopping event bij Albert Heijn Eindhoven op 24 januari was de opmaat voor een Supertoegankelijke Hackaton op 25 en 26 januari, georganiseerd door Koninklijke Visio. Doel: het vinden van innovatieve oplossingen voor de 3 grootste winkeluitdagingen voor mensen met een visuele beperking: navigatie in de winkel, productherkenning en betaling. Initiatiefnemer Koninklijke Visio betrok er diverse partijen bij. Om te beginnen blinden en slechtzienden.

Visio wil winkelen in de toekomst toegankelijker maken door nu al in te haken op het ontstaan nieuwe manieren van shoppen. Deze zijn gebaseerd op een combinatie van fysiek winkelen en digitale mogelijkheden. Om te komen tot een winkelervaring waarvan iedereen profijt heeft, wil het expertisecentrum blinden en slechtzienden vooraan in het ontwerptraject plaatsen bij innoverende winkels. Koploper qua innovatie in de supermarktbrache is Albert Heijn. Voor het organiseren van een tweedaagse hackaton viel de keuze dan ook op AH. Bij het project zijn ook veel andere partijen betrokken.

“AH is er zich van bewust dat een supermarkt toegankelijk moet zijn voor iedereen” vertelt Michiel Bormans, Corporate Communicatieadviseur bij Visio op retailsite www.gondola.be. Albert Heijn tekende voor een voorbereidende ‘Shopping Experience’ waarin geblinddoekte zienden samen met blinden en slechtzienden de winkel van AH-Eindhoven doorliepen voor hun dagelijkse boodschappen. Hun bevindingen vormen de input voor de tweedaagse ‘Supertoegankelijke Hackaton’

Uitdagingen tackelen

Tijdens een hackaton lossen teams van mensen met uiteenlopende werkvelden een bepaald probleem op. Specialisten, studenten, ervaringsdeskundigen, AH-medewerkers, ontwikkelaars en designers hebben twee dagen om gezamenlijk de drie grootste uitdagingen van het winkelen te tackelen. Waar het uiteindelijk om gaat? ‘Slechtziende en blinde mensen kunnen met behulp van technologie bedoeld voor alle klanten, zelfstandig boodschappen doen in de supermarkt.’

Zover is het nog niet. Blinden en slechtzienden die hun weg naar de winkel hebben gevonden, treffen daar heel wat uitdagingen, om het woord probleem maar niet te noemen.

Je weg vinden in de winkel, het herkennen van producten en met gemak kunnen betalen, zijn de grootste struikelblokken. Het beste idee van de Hackaton wordt beloond met een aanmoedigingsprijs, die hopelijk leidt tot een beter toegankelijke winkelpraktijk.