Veel mis bij speciaal vervoer PlusOV

Deze week zijn in Brussel 19 organisaties uit Vlaanderen en Nederland bij elkaar gekomen voor de ondertekening van het convenant ‘Braille Autoriteit voor de Nederlandse taal’. Hiermee is de oprichting van de Braille Autoriteit een feit.

Vooral sinds augustus dit jaar zijn er problemen, met name met leerlingenvervoer en Wmo-vervoer (de vroegere Regiotaxi). Zo worden kwetsbare kinderen en ouderen niet of te laat opgehaald en zijn routes onnodig lang. 

Volgens de onderzoekers van het bureau Cissonius Groep heeft PlusOV als planner van de ritten verzuimd om 'tijdig deugdelijke vervoersplannen aan de vervoerders op te leveren'. Ook werkt PlusOV met software die nog niet doorontwikkeld is, staat in het rapport. Daarnaast is er te weinig kennis in huis. 'Dit is opmerkelijk omdat de regie in feite de core business is van de vervoerscentrale', merken de onderzoekers fijntjes op. Er is, in opdracht van de betrokken gemeenten, gekeken naar de periode 21 augustus tot half september.

Bestuursvoorzitter mogelijk weg

PlusOV heeft inmiddels een interim-management aangesteld om samen met de directeur de problemen op te lossen. Mensen met klachten die zijn blijven liggen, worden binnen twee weken gebeld, belooft PlusOV. De routes die niet goed lopen, ongeveer 20 procent, worden verbeterd.

De bestuursvoorzitter van PlusOV, Wim Vrijhoef legt mogelijk zijn functie neer. 'Dat is zeker denkbaar', zegt hij tegenover Omroep Gelderland. Beluister het hele gesprek met Vrijhoef op de website van de omroep.