ProRail, Oogvereniging en Visio werken samen aan toegankelijke stations

ProRail, de Oogvereniging en Koninklijke Visio, expertisecentrum voor blinden en slechtzienden, hebben afgelopen week een samenwerkingsconvenant ondertekend om de stations in Nederland toegankelijk te maken voor mensen met een visuele beperking. Het programma ‘Toegankelijkheid’ van ProRail vormt hiervoor de basis met verlichting als specifiek aandachtspunt. 

“Verlichting in combinatie met het het toegankelijk maken van stations voor reizigers met een visuele beperking is best lastig, zeker bij bestaande stations,” zegt Tjebbe Ruskamp, projectmanager bij ProRail, afdeling Stations & Transfer. "Er is spanning tussen wetgeving die meer verlichting eist en duurzaamheidseisen die juist minder licht voorschrijven. Visio adviseert ons hoe we de bestaande richtlijnen kunnen toepassen in het belang van mensen met een visuele beperking. Visio deelt dit advies met de Oogvereniging, zodat deze daarover een gebruikersstandpunt kan bepalen.”

Alle stations worden door ProRail de komende jaren voorzien van duurzame ledverlichting. Per station wordt met inzet van de kennis en ervaring van Visio en de Oogvereniging maatwerk geleverd om de toegankelijkheid te optimaliseren zonder onnodig veel licht te produceren.

Bewegwijzering

Wim van Damme, klinisch fysicus bij Visio en specialist in het menselijk zien, vult aan dat er bovendien ook aandacht is voor toegankelijkheid in bredere zin: “Er zijn veel verschillende oogafwijkingen, waardoor het lastig is om generieke maatregelen te bedenken. Maar we zetten ons in om voor een zo groot mogelijke groep de toegankelijkheid te optimaliseren. 

Naast verlichting op diverse plekken op de stations richten we ons daarom ook op trappen, hoogteverschillen, bewegwijzering en kleur- en contrastgebruik. Ook zoeken we contact met gemeenten om knelpunten in de aansluiting van het station op de omgeving te bespreken.”

Ingeborg van der Pijl, themacoördinator Mobiliteit & Toegankelijkheid bij de Oogvereniging: “De meerwaarde van de betrokkenheid van de Oogvereniging is dat we nadrukkelijk het gebruikersperspectief vertegenwoordigen. Dit is best een lastige opgave als het om verlichting gaat. Je kunt dit nooit voor iedereen helemaal goed doen. Aan de gebruikerstests die we uitvoeren werken daarom mensen met verschillende oogaandoeningen mee.”

Zelfstandig toegankelijk

ProRail streeft ernaar dat in 2020 minimaal 90% van de reizigers van en naar volledig zelfstandig toegankelijke stations kunnen reizen. In 2030 moeten álle stations zelfstandig toegankelijk zijn. Daartoe worden onder andere geleidelijnen aangelegd en worden speciale perronrand-en veiligheidsmarkeringen aangebracht. Maar ook braille-bewegwijzering, vergrote pictogrammen, dubbele leuningen en het vervangen van alle verouderde verlichting op stations door duurzame ledverlichting behoren tot de aanpassingen.