Optiekbranche ongerust over goedkope drogisterijbril van Eyelove

De optiekbranche is bang dat oogziekten langer onopgemerkt blijven door de in hun ogen onvolledige oogmetingen van budgetketen Eyelove. Zo schrijft het AD deze week. 

Het marktaandeel van Eyelove, dat voornamelijk met drogisterijen samenwerkt via shop-in-shops, groeit gestaag. En met René Froger als uithangbord hoopt de keten nu ook oudere brildragers over de drempel te helpen. Volgens experts loopt juist die groep echter meer risico's op ernstige oogaandoeningen dan jongeren, zoals het afsterven van oogzenuwvezels (glaucoom) en verlies van scherpte midden in het zichtveld (macula- degeneratie). 

Bas de Nes van de Nederlandse Unie van Optiekbedrijven (Nuvo) spreekt dan ook van een 'gevaarlijke situatie’. “Eyelove laat niet-gediplomeerden oogmetingen uitvoeren, waardoor oogaandoeningen onopgemerkt kunnen blijven'', stelt hij. “Zelfs met het meest geavanceerde apparaat is het onmogelijk oogziekten te herkennen zonder opleiding. De consument wordt voor de gek gehouden, want ze denken een echte meting te krijgen.''

Jaloezie

Eyelove-directeur Paul Berkelmans herkent zich absoluut niet in de kritiek van de Nuvo. Hij spreekt van 'betutteling', een 'wetenschappelijk ongefundeerd oordeel' en 'een teken van jaloezie' in de branche. “We hebben bijna 1 miljoen klanten geholpen, van wie meer dan 98 procent naar tevredenheid'', zegt hij.
Wat betreft het niet signaleren van oogziekten is Berkelmans kort: “Dat pretenderen wij ook niet te doen en is onze verantwoordelijkheid niet. We meten de benodigde sterkte, niets meer, niets minder. Mensen weten dat als ze bij een drogisterij naar binnen lopen, ze daar geen oogzorg ontvangen.'' 

Kostbaar

Oogarts Tjeerd de Faber van het Oogziekenhuis Rotterdam: “Een uitgebreide controle bij een specialist is een extra vangnet om oogziekten vroeg op te sporen.”
Voor volwassenen is het volgens hem overigens niet gevaarlijk met een bril rond te lopen waarvan de sterkte niet helemaal klopt. “Je krijgt er hooguit koppijn van.'' Voor kinderen gelden andere regels: die worden tot hun 10de verplicht doorgestuurd naar een specialist. Zij lopen het risico een lui oog te krijgen door een verkeerde bril. 

Edith Mulder adviseert mensen namens het Oogfonds om áltijd advies in te winnen bij een specialist. De meeste vormen van gezichtsverlies zijn niet-omkeerbaar, waarschuwt ze. Alleen staar is te opereren. “Nederlanders beseffen dat echt te weinig. Je ogen zijn zo kostbaar.''

Eerder dit jaar besteedde het consumentenprogramma Kassa ook aandacht aan Eyelove. Onderwerp van gesprek was net als nu de onder de maat zijnde oogmeting en daarnaast de misleidende reclame met René Froger. Naar aanleiding van een ingediende klacht oordeelde de Reclame Code Commissie op 30 april dat de reclame met René Froger inderdaad misleidend zou zijn, omdat ‘daarin niet duidelijk wordt gemaakt dat het leesgedeelte van een multifocale bril op een andere wijze dan door meting met een apparaat wordt bepaald’.