Wat eten we vandaag? 

Als het maar mooi gepresenteerd wordt, eet iedereen duurzamer. En wat ligt er eigenlijk op ons bord? Meer transparantie graag! Een extra lange zomereditie van Cultuur, Trends & Mode (nummer 14) over de laatste trends in voedselland. Met natuurlijk het zwaartepunt op beeld, speerpunt van CTM.

Daarom een gesprek in het Foam Fotografiemuseum Amsterdam waar eerder de expo ‘Feast for the eyes’ plaatsvond. Eten en drinken als eyecandy dus. 

Verleiding biedt ook het fenomeen freakshake. En wat dacht je van eetwedstrijden? Wie kan de meeste frikadellen of hotdogs op? De supermarkt probeert klanten te verleiden weer naar de winkel te komen; niet alles online alsjeblieft! Denk aan koks in actie waardoor winkel verandert in restaurant.

En een trend die een kleine revolutie voor het Nederlandse landschap betekent: wijnbouw. CTM zocht uit hoe dat kan in een reportage vanaf zonnige hellingen vol wijnranken.  

Tot slot een portret van fooddesigner Chloé Rutzerveld die radicaal verfrissende ideeën heeft over voedselproblematiek. ‘Als je op de bank hangt en ongezond eet, maak je vettig gehakt, en als je veel sport, kweek je een stukje premium biefstuk.’ Beluister hier alvast een fragment uit CTM (Audio, opent in nieuw venster) waarin zowel het bezoek aan de expo 'Feast for the eyes' als het bezoek aan een biologische wijnboer te horen zijn. 

Foto: Pink ladies and pears, from the series Liste, Basel CH, 2012 © Daniel Gordon / Courtesy of the Foam Collection

Over Cultuur, Trends & Mode

CTM biedt tweewekelijks een inkijkje in de hoogte- en dieptepunten van de beeldcultuur. Regelmatig kun je een pakkende beeldbeschrijving verwachten bij een actuele foto, een spraakmakend nieuw gebouw of een kunstwerk in de openbare ruimte. Ook houdt CTM je op de hoogte van opvallende veranderingen in landschap en straatbeeld.

Vier edities per jaar verschijnt CTM als Trendsnummer, volledig gewijd aan één maatschappelijke trend mét zijn visuele gevolgen. Twee nummers per jaar draait alles om mode en kleding. Welke collecties hangen er in winkels, welk modebeeld kleurt de straat?

Een abonnement op CTM valt binnen het lidmaatschap van Bibliotheekservice Passend Lezen. Raadpleeg de website www.passendlezen.nl voor meer informatie. Vraag een proefnummer aan of regel meteen een abonnement bij Passend Lezen: Tel. 070 - 338 15 00 E-mail: klanten@passendlezen.nl