Nieuwe editie CTM

Je leest het overal op sociale media: #femalegaze. De vrouwelijke blik dus, actueel in tijden van #MeToo. Maar wat hebben foto's met dit label gemeen? Dat lees je in het Trends-themanummer van CTM, editie 24 van 2018. 

Met nog veel meer blikken gericht op vrouwen, zoals deze: Wanneer dringt het tot Victoria's Secret door dat hun shows met graatmagere, rondborstige 'angels' in knellende push-ups niet meer kunnen? Maar ook: een recente fotobeurs in Parijs liet bezoekers de fotografie herontdekken via een aparte route langs louter vrouwelijke fotografen. 

Dit jaar bracht ook deel 2 van het boek ‘1001 vrouwen in de 20ste eeuw’. In geschiedenisboeken komen vrouwen een stuk minder voor dan mannen; dat kan anders! 
En niet alleen de blik van buitenaf op de vrouw staat centraal. Want wat gebeurt er van binnenuit? Je leest beeldbeschrijvingen bij portretten van jonge meisjes die hun Walt Disney-prinsessenjurk aantrekken. Wat gebeurt er dan met hen? Welke poses en gebaren associëren we met typisch vrouwelijk? 
Tot slot een uitgebreid bezoek aan de website Women of Europe. Dit unieke project van de Nederlandse Mariska Vermeulen bestaat uit portretten en verhalen van vrouwen die gemeen hebben dat ze in Europa wonen. Je hoort hier een fragment.

Over Cultuur, Trends & Mode

CTM biedt tweewekelijks een inkijkje in de hoogte- en dieptepunten van de beeldcultuur. Met regelmatig een pakkende beeldbeschrijving bij een actuele foto, een spraakmakend nieuw gebouw of een kunstwerk in de openbare ruimte. Ook houdt CTM u op de hoogte van opvallende veranderingen in landschap en straatbeeld. Vier edities per jaar verschijnt CTM als Trendsnummer, volledig gewijd aan één maatschappelijke trend mét zijn visuele gevolgen. Twee nummers per jaar draait alles om mode en kleding. Welke collecties hangen er in winkels, welk modebeeld kleurt de straat?

Een abonnement of proefnummer van CTM kan aangevraagd worden via www.passendlezen.nl