Overal braillepuntjes op 4 januari

Op Facebook, Twitter en Instagram duiken overal foto’s op waar het brailleschrift een rol speelt. Verkeersborden, schappen in de supermarkt, een vliegtuig, het decor van DWDD; allemaal met brailleteksten, dus voor de meeste mensen onleesbaar.

De foto’s maken deel uit van de campagne Puntgaaf Nederland, ontwikkeld door Dedicon en ondersteund door Bibliotheekservice Passend Lezen, CBB, Oogfonds, Oogvereniging en Vereniging Onbeperkt Lezen. De campagne gaat officieel van start op 4 januari, de geboortedag van Louis Braille die in 2001 is uitgeroepen tot wereldbrailledag. Een dag waarop wereldwijd aandacht wordt gevraagd door het puntjesschrift dat de wereld zo veel toegankelijker maakte voor blinden en slechtzienden. 

Maar het kan nog beter, vinden de organisatoren van Puntgaaf Nederland. Door in hun foto’s gewone teksten te vervangen door puntjes, wil Puntgaaf ziende mensen confronteren met het gemis van visuele informatie en ze zo laten nadenken over het belang van toegankelijkheid. “Nederland telt momenteel ruim 350.000 mensen die blind of slechtziend zijn. Toch blijft visuele toegankelijkheid nog vaak onderbelicht,” aldus Bart Vroom van Dedicon. “Puntgaaf wil dat juist in beeld brengen.” 

Een ander initiatief op wereldbrailledag is een themamiddag in de bibliotheek in Uithuizen, georganiseerd door Koninklijke Visio, expertisecentrum voor slechtziende en blinde mensen. Op 4 januari zijn daar vanaf 13.30 belangstellenden welkom om kennis te maken met het brailleschrift. 

Het brailleschrift werd in de 19e eeuw ontwikkeld door Louis Braille, die zelf door een ongeluk blind werd. Het wordt nog steeds wereldwijd gebruikt voor teksten in diverse talen, maar ook voor wiskunde en muzieknotatie. 

Video: Hoe komen al die braillepuntjes op papier?

Tekstalternatief video
Transcription

Heb je je wel eens afgevraagd hoe die miljoenen braillepuntjes op (of eigenlijk in) het papier komen? Nou zó dus...

[ACHTERGRONDGELUID VAN DE DRIE GROTE BRAILLEPRINTERS]

Op de muur staat in grote metalen letters BRAILLE.

Drie mensgrote printers met metershoge rollen papier erachter staan aan de lopende band te printen. Uit een van de printers komt een wit vel met geprint braille rollen en wordt door een balkje met vijf kleine zuignapjes opgepakt en vervolgens op de stapel reeds geprinte vellen met braille gelegd.

Als het maximum aantal vellen per brailleband is bereikt nemen de zuignapjes een reeds geprint smal vel met adresgegevens van de klant op en plaatst dit bovenop de vellen met braille. De stapel vellen wordt naar boven geduwd en in het midden gevouwen.

Van bovenaf worden de vellen met twee geautomatiseerde nietmachines samen geniet. Daarna valt de samen geniete brailleband door een sleuf naar beneden. Een boek bestaat meestal uit meerdere braillebanden: Dan Browns Da Vinci Code heeft er 24! De film toont een kar met tientallen braillebanden.

Tot in de puntjes verzorgd...