Geluidloze voertuigen blijven een gevaar voor blinden en slechtzienden

De snelle toename van de duurzame, maar vaak geluidloze voertuigen zorgt vaak voor gevaarlijke situaties. In de media duiken steeds weer klachten op van blinden en slechtzienden over elektrische auto’s op de weg.

Het aantal elektrische voertuigen op de weg neemt al jaren toe. Volgens de cijfers van de RDW is er sprake van een toename van 43% elektrische en hybride personenauto’s ten opzichte van vorig jaar. Er rijden nu ruim 200.000 elektrische personenauto’s op de Nederlandse wegen. 

Hoewel de elektrische voertuigen goed nieuws zijn voor het milieu, vormen ze een groot probleem voor visueel beperkten. Je hoort ze namelijk niet meer aankomen. “Het gehoor is onze navigatie en bepaalt vaak of we wel of niet kunnen oversteken”, zegt de slechtziende Yvonne van Gaal in De Telegraaf. “Met de toename van elektrische wagens en ook steeds meer scooters is het levensgevaarlijk voor ons, omdat je die veelal niet hoort aankomen. Dat levert inderdaad vaak hachelijke situaties op en je bent blij als je weer veilig thuiskomt.” 

Kunstmatig geluid

Dat geluidloze voertuigen gevaarlijk kunnen zijn, is niet onopgemerkt gebleven. Sinds 1 juli 2019 geldt in Europa de wet dat alle nieuwe elektrische en hybride voertuigen verplicht moeten worden voorzien van een akoestisch waarschuwingssysteem (AVAS). Alle voertuigen moeten tot een snelheid van 20 km/uur een kunstmatig geluid produceren zodat mensen ze kunnen horen aankomen.

De eisen die verplicht worden voor nieuwe voertuigen kunnen echter nooit met terugwerkende kracht verplicht worden voor oudere voertuigen. Het overgrote deel van de elektrische voertuigen zal dus nog geruime tijd geruisloos voorbij scheuren. Dat geldt ook voor scooters en e-bikes waarvoor het waarschuwingssysteem überhaupt niet verplicht is.

Shared spaces

De Oogvereniging ziet geen specifieke toename aan klachten over geluidloze voertuigen, maar ook bij hen is het probleem bekend. Zo zorgen bijvoorbeeld e-bikes vaak voor gevaarlijke situaties. Normale fietsen maken natuurlijk ook geen geluid, maar gaan een stuk minder hard. Vooral in shared spaces en op fietspaden die direct achter een zebrapad liggen kunnen zo gevaarlijke situaties ontstaan. 

In een shared space is het de bedoeling dat weggebruikers samen op basis van zicht en oogcontact een veilige situatie creëren. Het gebrek aan overzicht en duidelijkheid zorgt voor een onveilig gevoel bij blinden en slechtzienden.