Digitale toegankelijkheid van banken nog ondermaats

Digitaal Toegankelijk.com, het platform rondom digitale toegankelijkheid & accessibility, heeft een onderzoek uitgevoerd naar websites van de vijf meest populaire Nederlandse banken. “In tijden als deze, wanneer iedereen extra afhankelijk is van online communicatie, valt pas echt op dat sommige websites niet voldoende rekening houden met digitale toegankelijkheid”, zo stelt Vincent van Brakel van het platform. 

De websites van de volgende banken zijn onderzocht op toegankelijkheid: ING, Rabobank, ABN AMRO, Triodos en Knab. Daaruit kwam het volgende naar voren:
Qua contrast was er maar één bank die volledig aan de richtlijnen van de WCAG voldeed: Triodos bank. Op deze website was geen zogeheten contrastratio onder de 4,5:1 te vinden. 

De websites van de Rabobank en Triodos waren het gemakkelijkst met een toetsenbord te bedienen. De andere websites waren ook te gebruiken zonder muis, maar daar kostte het meer moeite dan bij de twee eerder genoemde banken. 

De ING had als enige bank geen alternatieve beschrijvingen bij afbeeldingen op de homepage. Deze afbeeldingen zijn dus niet te begrijpen voor schermlezers en brailleleesregels. Op het gebied van toegankelijke hyperlinks was er voor alle banken nog ruimte voor verbetering.

Niet alleen kommer en kwel

Wel was het op alle websites mogelijk om de content te vergroten naar 200%, zoals de richtlijnen van de WCAG voorschrijven. Video’s op social media en YouTube waren meestal voorzien van ondertiteling. Toch hadden vrijwel alle banken ook nog video’s op YouTube staan zonder ondertiteling. 

Het belangrijkste punt dat uit het onderzoek naar voren is gekomen, is dat de websites over het algemeen redelijk toegankelijk zijn, maar dat er ook flink wat verbeteringen nodig zijn. Op een aantal punten kunnen de banken hun online dienstverlening dusdanig verbeteren, dat deze voor iedere internetgebruiker eenvoudig te gebruiken zijn.