Begeleiding van studenten met een beperking schiet tekort

Uit een rapport van het Centrum Hoger Onderwijs Informatie, een organisatie die opleidingen met elkaar vergelijkt, blijkt dat studenten met een beperking zich vaak verloren voelen in het hoger onderwijs. Vooral op het gebied van informatievoorziening en begeleiding schieten hogere onderwijsinstellingen tekort. 

De Hogeschool van Amsterdam, Hogeschool Utrecht en Inholland krijgen van studenten met een handicap een rapportcijfer dat lager is dan een zes. Ook andere Hogescholen en universiteiten in Nederland scoren nauwelijks een voldoende. 

De uitkomst is gebaseerd op antwoorden in de Nationale Studenten Enquête 2017, een grootschalig onderzoek waarin jaarlijks bijna alle studenten in het hoger onderwijs worden ondervraagd.

Actieplan

Expertisecentrum handicap + studie, LSVb en ISO pleiten voor een actieplan ter verbetering van de informatievoorziening en begeleiding. Volgens een woordvoerder van de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) is het nog niet helemaal duidelijk wat dat actieplan dan moet gaan inhouden. “We gaan binnenkort met elkaar om tafel zitten, om te kijken hoe we dit het beste kunnen aanpakken”, aldus de woordvoerder. 

“Maar het is duidelijk dat de voorlichting naar studenten beter moet. Ook als het gaat om financiële hulp, weten veel studenten niet wat er allemaal mogelijk is. Ze denken vaak dat wanneer ze worden aangemerkt als student met een functiebeperking, dat dit dan ook op hun diploma komt. Ook daar schiet de voorlichting dus duidelijk tekort” 

Er zijn wel enige verbeteringen in de faciliteiten in het hoger onderwijs doorgevoerd, maar sommige instellingen schieten duidelijk nog tekort. “We zijn hierover in het verleden in contact getreden met het ministerie van OCW, en ook zijn er Kamervragen gesteld. Men heeft toen ook beterschap beloofd, maar dat is blijkbaar nog niet bij alle Hogescholen en universiteiten doorgedrongen.”

Bij Expertisecentrum handicap + studie geeft men aan dat er bijvoorbeeld op de website www.handicap-studie.nl veel informatie te vinden is, maar dat het aan de onderwijsinstellingen ligt dat veel studenten daar geen weet van hebben. En bovendien hebben docenten vaak geen kennis van zaken, zo blijkt ook uit het rapport. Die kennis is er bij het Expertisecentrum wel.